S čím Vám můžeme pomoci?
Obecní úřad Husinec
U Radnice 64
250 68 Husinec
IČO: 00240231
ID DS: hfbbpt6
S čím Vám můžeme pomoci?
Základní charakteristikou LMŠ je celoroční pobyt dětí venku, ve volné přírodě lesa. Chceme dětem umožnit co nejčastější přímý kontakt s živou i neživou přírodou v jejím přirozeném prostředí, proto volíme pobyt venku za každého počasí a od raného věku dítěte.
Základní podmínky předškolního vzdělávání, ze kterých vychází nastavení provozu LMŠ, jsou definovaný v legislativních normách závazných pro všechna zařízení registrovaná v rejstříku škol a školských zařízení. Pro provoz lesních mateřských škol je zásadní Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání, v jejíž aktuálním znění je poprvé definována lesní mateřská škola jako typ mateřské školy a současně vymezuje specifické podmínky logistického a administrativního provozu lesních mateřských škol. Praktické fungování lesních mateřských škol v prostředí volné přírody pak fakticky umožňuje zejména Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, jejíž aktuální znění platné od 14. 1. 2017 uvádí v §9, odst. 1-5 specifika hygienického provozu zázemí lesních mateřských škol.
Zázemí LMŠ se nachází na parcele č. 300/4 katastrální území Husinec-Řež. Na oploceném pozemku o rozloze 1292 m2 jsou postavené 2 maringotky, které dětem bude sloužit jako základna. Tato lokalita poskytuje rozmanité prostředí, které dětem nabízí neomezené množství zábavy a pedagogům širokou škálu výchovně vzdělávací inspirace. Děti zde najdou zázemí pro odpolední odpočinek, úkryt v případě velmi nepříznivého počasí a prostor, kde si uloží náhradní oblečení. Každé dítě bude mít vlastní označený box na náhradní oblečení a další osobní věci. Na pozemku je vybudována propojovací terasa mezi maringotkami, schody a zábradlí. Jedna maringotka slouží jako výuková a hrací, druhá je určena na spaní. Dále mají děti k dispozici venkovní učebnu – zastřešenou pergolu. Při řízených pracích, jakými jsou psaní, výtvarná tvorba či jiné aktivity zaměřené zejména na rozvoj jemné motoriky, budou děti využívat stůl na terase, v případě nepříznivého počasí v maringotce. Postupně budou vybudovány i rozmanité pracovní koutky a zahrada. Výchovně vzdělávací program bude zaměřen zejména na využití přírodních materiálů a pomůcek, které významným způsobem podporují kreativitu dětí.
Prostor pro příležitostný denní pobyt - k tomuto účelu slouží celoročně obyvatelná maringotka. Je vybavena nábytkem odpovídajícím ergonomickým požadavkům dětí (stoly, židle), regály a police na uložení pomůcek pro výchovně vzdělávací proces (výtvarné potřeby, hudební nástroje, didaktické pomůcky atd.). Hračky drobných rozměrů a výtvarný materiál je uložený bezpečně. Maringotka slouží též pro uložení osobních věcí dětí a dospělých a nezbytných pomůcek. V zimě je v ní uložena pitná voda. Slouží také k příležitostnému pobytu dětí např. při převlékání, při potřebě ohřát se nebo k pobytu za extrémních klimatických podmínek (silný vítr, teplota pod -10°C). Dostatečné světlo je zajištěno nabíjecími přenosnými svítilnami. Do maringotky je přístup přímo z venku.
Maringotka pro odpočinek je vybavena lehátky a prostorem pro uložený spacích pytlů. Je zde oddělený prostor – čistící zóna, kde děti ukládají obuv. Dále zóna, kde se děti převlékají a připravují na odpolední odpočinek. Náhradní oblečení bude mít každé dítě ve vlastním boxu a šatničce. V boxu je jen čisté oblečení, sáček na špinavé oblečení v prodyšné tašce. Děti budou odpočívat ve vlastním spacáku. K dispozici budou i náhradní spacáky umístěné v samostatné skříňce. Na odpočinkové plochy bude vstup povolen pouze bez bot a v čistém oblečení. Spacáky budou pravidelně předávány domů k vyprání – 1krát týdně nebo podle potřeby. V obou částech zázemí bude udržováno příznivé mikroklima, v zimním období vytápěno na teplotu v rozmezí 18 – 20 °C.
Oplocená plocha zahrady čítá 1292 m2. Na zahradě je vybudovaná venkovní učebna – pergola, vrbová hnízda, terasa spojující maringotky, dřevěné toalety – separační wc, hmatový chodník, prostor pro ranní a odpolední kruh, ohniště, záhonky na pěstování, stromy, kompost, králíkárna na chovatelství a travnatý prostor pro volnou hru.
2 - 3 kvalifikované učitelky mateřské školy, 1 nepedagogický zaměstnanec – pomocný personál
Zásady správného stravování je jedním z důležitých pilířů LMŠ. Na obědy budou děti docházet do budovy ZŠ a MŠ Husinec – Řež. Doplňková jídla – svačiny budou dětem dovezena na vozíku pomocnou kuchařkou. Pitný režim zajištěn – barely s pitnou vodou, každé dítě bude vlastní lahvičku z domova, při svačině bude podáváno mléko nebo čaj v plecháčku. Mezi jednotlivými pokrmy budou vhodné intervaly. Denní rytmus a řád v LMŠ bude pravidelný a zároveň flexibilní k náhodným událostem. Vzhledem k faktu, že většina programu bude probíhat venku, bude zajištěn dostatečný pohyb a zázemí v podobě maringotky dětem nabídne vhodné místo k odpočinku.
dopoledne mají děti pitný režim zajištěn rodiči - lahví (termoskou) v batůžku.
Pedagogové po celý den dohlíží na pitný režim dětí, vedou děti k pití. V rámci školního stravování je pitný režim zajištěn – nesladký čaj, voda. Nápoj je dětem celodenně k dispozici
v odpovídající samoobslužné nádobě, která nepropouští světlo - várnice. Ta je umístěna
v blízkosti zázemí, případně při chladném a nepříznivém počasí uvnitř. Je kladen důraz
na zdravé stravování, děti jsou vedeny k úctě k jídlu a ke kultuře stolování
a správným stolovacím návykům.
Denní režim - pravidelný časový a programový harmonogram v LMŠ. Režim nastaven pružně a může se lišit na základě aktuálních externích podmínek, psychického a fyzického stavu přítomných dětí a jejich individuálních aktuálních potřeb, nicméně jeho rámcové rozložení - dodržovat. Cílem nastavení - pomoci dětem získat pocit jistoty a důvěry v okolní svět. Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí. Kombinace individuální a skupinové práce, improvizované činnosti. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby byly děti podněcovány k vlastní aktivitě, objevování, aby pracovaly vlastním tempem.
7:30- 8:15 - Příchod a předávání dětí pedagogům do školy (volná hra, aktivity na zahradě)
8:15- 9:00 - Ranní kruh (přivítání, zpívání s nástroji, motivace k denním aktivitám, hry)
9:00- 9:30 - Svačina
9:30 : 12:00 - Výprava do přírody, program v blízkosti zázemí (řízená činnost, volná hra, individuální zkoumání přírody)
12:00 – 12:30 - Oběd
12:30 – Odchod do zázemí LMŠ
13:00- 13:30 - Vyzvedávání dětí
13:00 – 15:00 - Odpočinek (čtení pohádek, spánek, program pro předškoláky, klidové aktivity)
14:00- 15:00 - Odpočinek (čtení pohádek, spánek, program pro předškoláky, klidové aktivity)
15:00 - 15:30 - Odpolední svačina
15:30 – 16: 00 - Odpolední program (výtvarné tvoření, společné hry)
16: 00 - 16:30 - Vyzvedávání dětí
Uvedené časy jsou pouze orientační, program se přizpůsobuje aktuálním potřebám dětí a počasí!!!
Děti jsou do MŠ přijímány ředitelkou školy podle zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
a podle vyhlášky č. 14/2005 Sb. ve znění pozdějších změn podle vyhlášky 43/2006 Sb.,
o předškolním vzdělávání. Termín přijímacího řízení stanoví ředitelka školy společně s kritérii pro přijetí dítěte do LMŠ. Přijímací řízení probíhá v souladu se správním řádem.
O přijetí dítěte do mateřské školy rozhoduje ředitelka školy. Většina vzdělávacího programu bude probíhat venku za každého počasí. Maximálním počet 16 dětí v jedné věkově heterogenní třídě. Věkově smíšený kolektiv ve věku od 3 do 6 let. Věkově smíšené skupiny dětí vedou k většímu rozvoji samostatnosti a k osobnostnímu rozvoji dětí. Učení probíhá z velké části nápodobou na základě vlastní vnitřní motivace mladších dětí. Mladší děti se současně v kolektivu starších dětí mimoděk připravují na zvládání náročnějších úkolů a mají přirozený přístup k novým oblastem myšlení. Dříve projevují zájem o činnosti, které by jim v homogenním kolektivu nebyly nabízeny na základě jejich nízkého věku. Věkově heterogenní skupina rovněž podporuje rozvoj řeči, dříve dochází k aktivaci rozšíření slovní zásoby.
U starších děti se výrazným způsobem rozvíjí prosociální chování, zejména ohleduplnost, trpělivost, respekt a tolerance, dle našeho vnímání základní stavební kameny sociálně rozvinuté společnosti. Současně se u dětí výrazným způsobem rozvíjí kognitivní myšlení, děti se učí strukturovat vlastní myšlenky, aby je mohly předávat mladším dětem.
Školní vzdělávací program LMŠ svým obsahem naplňuje hlavní cíle předškolního vzdělávání popsané v RVP PV (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání) a jeho úkolem je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat jej k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit dítě žít ve společnosti ostatních. V LMŠ se jedná zejména o činnosti a aktivity provozované venku, v přírodě, v lese, za každého počasí. LMŠ vychází z různých koncepcí, které děti respektují jako plnohodnotné a rozhodování schopné malé bytosti, které mají nám dospělým, mnoho co nabídnout. Celková filozofie LMŠ je založena na přátelském a vstřícném prostředí pro děti. Chceme dbát o celostní rozvoj dětí a uvědomujeme si, že častý a pravidelný pobyt malých dětí ve venkovním prostředí, v přímém kontaktu s přírodou, ve všech jejich podobách od jara do zimy, je pro zdravý vývoj dětí ve všech ohledech prospěšný. Prospěšný pro zdraví jedinců a prospěšný pro zdraví společnosti. Zároveň chceme chránit dětství našich dětí.
vychází přirozeně z dění a koloběhu v přírodě. Ve Školním vzdělávacím programu LMŠ navazujeme na lidové tradice úzce spjaté právě se střídáním ročních období
a veškerým děním v přírodě. Každý měsíc tedy děti prožijí tematicky sestavený celek z her, písniček, říkadel, pohybových aktivit, tvoření a aktivit zaměřených na poznání.
vychází z rytmu roku a jeho měsíčních celků. Každý měsíc dochází k proměnám přírody, které inspirují naši činnost. Dění v přírodě reflektujeme skrze slavnosti a tematická setkání.
je spojen vždy s činnostmi, které podporují všestranný rozvoj dětí. Jednotlivé dny nejsou pravidelně nijak zaměřeny, ale vždy jsou v průběhu týdne dětem nabízeny výtvarné činnosti - upřednostňujeme činnosti s přírodními materiály, hudební činnosti (děti mají k dispozici volně dostupné Orffovy nástroje), pohybové činnosti, činnosti k podpoře rozvoje komunikace (předčtenářské dovednosti, pohádky, divadlo), řemeslné činnosti, činnosti na rozvoj matematického myšlení a prostorovou orientaci. Pohybové, výtvarné, hudební a další činnosti na sebe v průběhu týdne navazují a vztahují se kontinuálně k tématu, se kterým v daném období pracujeme. Každý den probíhá s předškoláky příprava na vstup do školy, na základě předchozího mapování úrovně školní zralosti, které provádí pedagogové. V rámci předškolní přípravy předškoláků pracuje pedagog s dětmi zpočátku individuálně, postupně pracují předškoláci ve skupinách pod vedením pedagoga. Pro předškolní přípravu jsou využívány různé didaktické pomůcky. Vzdělávání předškoláků prostupuje i dalšími činnostmi v průběhu dne, stejně jako vzdělávání dětí mladšího věku a není jen vázáno na řízenou činnost u pracovního stolu.